Sotakirjasto, 2025, kovakantinen, 147 s.
Arvostelukappaleena saatu sota-aiheinen sarjakuva. Kuten nimestä voikin päätellä, kirjan tarinat sijoittuvat vuoteen 1918, tarkemmin Suomen sisällissotaan.
Näen itse aiheen tärkeänä, sillä vielä tänä päivänäkin huomaa kansan kahtia jakautumista esimerkiksi politiikan rintamalla. Ja rehellisesti, vaikka olen sisällissodasta lukenut jos jonkinlaista tarinaa, en vieläkään oikein ymmärrä, mistä me 1918 sodimme.
Tarinat on toteutettu mahdollisimman puolueettomasti, molempien puolien näkökulmaa huomioiden ja monia lähteitä käyttäen. Tekijä kertoo näkevänsä ennen kaikkea koko Suomea koskettaneen tragedian, sen enempää punaista tai valkoista puolta valitsematta. Tarinoissa korostuu enemmänkin seuraukset sodan syiden sijaan.
Pysähdyin fantasiakirjoista totuttuun tapaan ihailemaan ensimmäisen sivun karttaa tapahtumapaikoista. Kieltämättä pysähdyttävää nähdä kutakuinkin tuttu Suomen kartta. Tietenkin omasta tottumuksestani poiketen Karjala kuuluu vielä Suomelle ja esimerkiksi Viipuri on vielä suomalainen tapahtumapaikka.
Kirja koostuu 11 tarinasta, osa valkoisten, osa punaisten näkökulmasta, loput hieman siltä väliltä. Tunteiden täyteiset kohtaukset näyttävät niin sodan kauheudet kuin siitä seuranneet surulliset ja tuskaiset tilanteet. Ennen kaikkea tarinat yhdistävät kansamme yhdeksi kärsiväksi joukoksi, josta ei voi sanoa voittajia löytyneen.
Tuomas Koivurinne on poiminut kirjaan koskettavia ja kiinnostavia kohtauksia sisällissodasta. Erityisen vaikuttavia tarinoista tekee upea kuvitus, joka on tarkkanäköistä ja yksityiskohtaista. Valitut tarinat nostavat sodasta esiin myös niitä tilanteita, joita ei sotaa kokematon osaisi edes kuvitella sotaan liittyväksi.
Yksi kirjan tarinoista sijoittuu Ouluun, joten sijoitan kirjan Pohjoiseen lukuhaasteeseen 2026, kohtaan 7. Kirja liittyy johonkin Oulu2026-alueen kuntaan.

Kommentit
Lähetä kommentti