Siirry pääsisältöön

Ilta Dan Brownin kanssa 29.9.2025 Suomen kansallisteatterissa

Ilmoittauduin mukaan WSOY:n järjestämään iltaan, jonka pääsesiintyjänä oli itse Dan Brown. Kokemus oli kertakaikkisen huikea! Sanoin en pysty kuvailemaan kuinka karismaattinen, hurmaava ja hauska Brown oli. Tilaisuuteen ilmoittautuessa sai kirjoittaa Brownille myös kysymyksen, joten osa kysymyksistä tuli suoraan yleisöltä. 

Vaikka tilaisuus pidettiin teatterin suuressa salissa, jossa on 682 paikkaa, ei montaakaan tyhjää penkkiä tilaisuudessa näkynyt. Itse menin paikalle n. 10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua ja ahtauduin katsomoon yläparvelle. Nopeasti laskettuna vapaita paikkoja salissa oli korkeintaan 20. 

Tilaisuus alkaa lyhyellä esittelyvideolla, joka koostaa koko kirjasarjan aina nyt ilmestyneeseen Salaisuuksien salaisuuteen esitellen samalla uutuuskirjan. Illan juontajana ja haastattelijana toimii Max Seeck. 

Ensin lavalle pääsee WSOYltä kirjan kustantajana toiminut Leena Balme. Hän on tehnyt
yhteistyötä Brownin kanssa tämän kirjojen äärellä. Balme kertoo Salaisuuksien salaisuuden virallisten julkkareiden olleen Prahassa, jonne kirja sijoittuu. Siellä tsekkiläinen haastattelija innostui ja jututti Brownia 2h. Juhlat olivat isot ja hulppeat, upeassa ja näyttävässä miljöössä. 

Balme oli ilahtunut, kun nyt Salaisuuksien salaisuus oli saatu jo viime vuoden puolella kustantamoon luettavaksi ja suomennettavaksi. Edellisen osan kohdalla jopa käännöstyö tehtiin Barcelonassa salaisessa bunkkerissa. Siellä ei ollut nettiyhteyttä ollenkaan ja työntekijöiden puhelimet kerättiin jo ovella pois. Koko prosessi hoidettiin supersalaisesti alusta loppuun.

Vihdoin itse Dan Brown astuu lavalle ja ottaa koko yleisön haltuunsa välittömästi. Uskomattoman karismaattinen, miellyttävä, älykäs ja hauska mies ei pidä kiirettä mihinkään ja nauttii tilaisuudesta yhdessä faniensa kanssa. Tästä eteenpäin teksti on minun suomennostaitoni varassa, joten mahdolliset asiavirheet johtuvat kielipäästäni.


Brown muistelee menestyksensä alkua, kun Da Vinci -koodista tuli menestys. Humoristisesti hän kertoo, kuinka Hollywood alkoi kosiskella häneltä leffaoikeuksia. Brown halusi pitää kirjansa kirjana, koska tietää elokuvan aiheuttavan sen, että ihmiset alkavat mieltää kirjaa elokuvan kaltaiseksi ja se pilaisi lukijan mielikuvituksen vapauden. 

Tyypilliseen Hollywood-tapaan hänetkin lopulta saatiin ostettua ajatukselle elokuvasta. Mainospuheet kuten merkityksellinen teos, kaikkien täytyy saada siitä osansa ja niin edelleen lopulta saivat hänet suostumaan elokuvaan. Tom Hanks on ihan hyvä vaihtoehto Robert Langdoniksi, mutta ei ihan sitä mitä Brown itse ajatteli.

Max Seeck kysyy Brownilta, millä tavalla hän kirjoittaa kirjansa. Brown kertoo, että on tärkeä muistaa aina kolme asiaa. On otettava huomioon lukija, joka haluaa lukea tarinan kokonaisuutena ja saada kaikki langanpäät solmittua yhteen. Jokainen juonikuvio on siis kirjoitettava alusta loppuun, hyvin ja ymmärrettävästi. Tarinassa täytyy olla vastoinkäymisiä ja vaikeuksia, jotka tuovat tarinaan kitkaa, mutta ovat ylitettävissä. Kolmanneksi on muistettava kello. Lukijaa ei saa päästää pitkästymään, vaan tarinan on edettävä ja aikajatkumon säilyttävä loogisena.

Brown kertoo aloittavansa kirjansa kirjoittamisen lopusta. Hän toimii näin siksi, että haluaa tietää mikä tarinan tarkoitus on ja mihin juonenkäänteiden täytyy kuljettaa tarina. Brown kertoo pilke silmässään tekevänsä samannäköisiä kuva- ja vihjeseiniä kuin näkee rikosetsivien sarjoissa ja elokuvissa tekevän punaisten langanpätkien ja nastojen kanssa tekevän. Hänen tarinoissaan on niin paljon mysteereitä, arvoituksia ja palapelejä koottavana että visualisointi on pakollista. 

Seeck esittää kysymyksen, että millä tavalla Brown löytää tiedon ja tarvittavat asiantuntijat kirjojensa aiheisiin. Brown kertoo, että hän valitsee ensin itseään kiinnostavan asian, jota haluaa opiskella lisää. Sitten hän etsii aiheeseen sopivan spesialistin, jota voisi haastatella. Hänellä on tapana näiltä spesialisteilta pyytää vastaus kysymykseen, jonka hän on unohtanut esittää. Kertoa aiheesta se olennainen, mitä spesialisti haluaisi kertoa. 

Brown kertoo, ettei käytä tekoälyä tekstiensä luomisessa. Googlea sen sijaan paljonkin.


Google on oiva keino löytää myös spesialisteja. Vitsaillen Brown kertoo myös juoksuttavansa omaa kirjallisuusagenttiaan ihan liikaakin. Agenttiparka on usein joutunut esimerkiksi mittaamaan matkustusajan paikasta A paikkaan B tai tarkistamaan jonkin kaupungin kadun nimen. 

Omaa tekstiä tuottaville Brown vinkkaa, että ei kannata kirjoittaa siitä, mistä jo tietää. Kannattaa ennemmin kirjoittaa siitä, mistä haluaisi tietää. Se on huomattavasti kiinnostavampaa, kun voi oppia uutta ja ottaa asioista selvää. Samoin Brown sanoo, että ei kannata uskoa kirjoittajan blokkiin. On ihan sama mitä kirjoittaa siihen asti, kunnes teksti on valmis. Kukaan muu ei tekstiä näe, ennen kuin olet itse valmis sen muille näyttämään. 

Brown kertoo itse valitsevansa romaaneihinsa tapahtumapaikan ja kiinnostavan tieteenalan tai vastaavan ensin. Sitten hän ottaa näistä kaiken tarvittavan selville ja sovittaa lopun tarinan niiden ympärille. Brown vinkkaa myös, että tarinaan kannattaa kirjottaa pahis ensin. Sitten tietää kirjoittaessaan, millaisen sankarin tarina tarvitsee.

Tilaisuudessa on paikalla myös Brownin 89-vuotias isä. Max Seeck paljastaa jutelleensa aiemmin isän kanssa, joka kertoi Brownin kirjoittaneen ensimmäisen tarinansa jo 5-vuotiaana. Brown kysyy huolissaan, etteihän isä paljastanut kirjan nimeä. On helpottunut kun isä ei kertonut, sillä tarinan nimi oli ”Giraffe, big and pants on fire”. 

Brownilla meni 8 vuotta kirjottaa viimeisin kirjansa. Vaikeinta kirjoittamisesa oli aihe, ihmisen tietoisuus. Ihmisen tietoisuus on tieteenala, josta kukaan ei tiedä kaikkea, kukaan ei ihan täysin ymmärrä ja lopullista totuutta ei ole edes vielä kokonaan saatu selville. Hieman oli siis haastavaa siirtää aihe kirjaan. On tärkeää myös muistaa, että hyvää ei voi hoputtaa, se pitää tehdä viimeistellen. 


Brownille esitetään kysymys, että mitä hän toivoo lukijoiden löytävän hänen kirjoistaan. Brown kertoo, että lukeminen on tärkeätä ihmiselle kulttuurisesti ja tekee hyvää mielelle. Lukeminen treenaa ihmisen aivoja, mikä tekee jokaiselle hyvää. Hän toivoo kirjojensa toimivan keskustelujen avaajana, että ihmiset löytävät hänen kirjoistaan aiheita keskusteluihin sekä ennen kaikkea keskustelevat.

Eräs 15-vuotias fani ja lukija kysyy Brownilta, miten kirjailijat ja kaikki muut saisivat nuoret kiinnostumaan kirjoissa aiheena esimerkiksi historian. Tähän Brown vastaa pilke silmäkulmassa, että kirjan täytyy olla kuin vihannes. Sellainen ovela vihannes, joka maistuu jäätelöltä. Kun kirja maistuu jäätelöltä, sitä lukee mielellään. Tavoite on onnistunut, jos lukija huomaa vasta viimeisen sivun luettuaan, että tuli oppineeksi paljon uutta, eli syöneensä vihanneksen, ei jäätelöä. Parhaat opettajat elämässä opettavat niin, ettei toinen tajua oppivansa. 

Olisi ihanaa kirjoittaa tähän kaikki hauskat vitsit ja kommentit, joita Brown viljeli paljon. Se ei kuitenkaan tuntuisi samalta, kuin livenä. Sain tilaisuudessa kuulla myös Brownin itsensä soittavan pianoa. Ostin Salaisuuksien salaisuuden tietenkin itselleni, harmi kun nimmareita ei Brown ehtinyt jäädä jakamaan. 

Päätöskappaleen soitti jälleen Iiro Rantala. Freedom oli erikoisempi, sillä Rantala sulloi
pianon kielten päälle pyyhkeitä sekä asetteli palan paperia kielille. Soundi oli erilainen ja erikoinen. Rantala vitsaili, että seuraavassa kirjassa Brown voi kirjoittaa suomalaisesta pianistista, jolla on pakkomielle pyyhkeisiin, hän antaa vapauden käyttää ideaa. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Adonis Fabio - Vihreän siirtymän kultti

H. C. Hammerbergin tutkimuksia Icasos, 2024, näköiskirja, 206 s. Teos kiinnitti kustantajan uutuusluettelossa väkisin huomioni. Jo pelkästään kirjailijanimi kuulosti niin röyhkeältä vitsiltä, että sisällön on pakko olla yhtä hulvatonta. Kun vielä esittelytekstissä kerrotaan kirjan sisältävän riemullisen huonoa huumoria, olin myyty. Taidolla muokattu kirjailijakuva suorastaan pakotti lukemaan tämän. Vihreän siirtymän kultti on siis huumorin täyteinen dekkari. Tai ehkä tätä voisi kuvailla pikemminkin dekkarin parodiaksi. Meno on äärettömän lennokasta, erittäin epärealistista ja räävittömän huonolla huumorilla varustettua. Toisin sanoen teos rikkoo kaikkia hyvän maun rajoja ja jättää lukijalle sellaisen ymmyrkäisen ilmeen huulille, joiden välistä voi jopa kuulua vaimea öööö… Yhtä kaikki, H. C. Hammerbergin tutkimukset ovat kaikista edellä luetelluista syistä ehdottomasti lukemisen arvoisia. Jos Juha Vuorisen Juoppohullut ja DikDekit sai sinut hihittelemään hulluna, tää on just sua var...

Pirjo Toivanen - Rooleja vai rakkautta?

  Stresa, 2022, pehmeäkantinen, 267 s. Kirja on saatu arvostelukappaleena kirjailijalta. Tapasin Toivasen Helsingin kirjamessuilla Stresan osastolla ja kun keskustelussa tuli esiin kirjablogini, hän tarjosi myynnissä olevaa kirjaansa arvosteltavaksi. Sain kirjan omistuskirjoituksella signeerattuna! Kirjailija itsessään oli minulle täysin uusi tuttavuus, joten en ollut varma, mitä kirjalta odottaa. Kansikuvasta saatoin päätellä, että ainakin pääsen matkalle ulkomaille, mutta en osannut paikallistaa edes sitä, että mihinkä. Päädyin Italiaan, mutta myös Kuubaan. Koska osa ajasta ollaan Kuuban Havannassa, sijoitan kirjan Pohjoiseen lukuhaasteeseen 2023, kohtaan 4. Merelliseen ympäristöön sijoittuva kirja . Jälleen kerran tämä ei ihan täysin ehkä vastaa haastekohtaa, koska merta ei juurikaan kirjassa mainita muutoin kuin laivareittinä, mutta tämä nyt kuitenkin riittää itselleni. Pääasiallisesti kirjassa ollaan Italiassa, Milanossa ja Stresassa. Päästään piipahdukselle kyllä myös Mia...

Anssi Kullberg - Titaanien aika

  Books on Demand, 2022, pehmeäkantinen, 674 s. Titaanien aika aloittaa scifi-trilogian jykevällä teoksella, jonka lukeminen otti hieman aikaa. Kiinnostava fakta kirjasta on se, että kirjailija on tarinan osia alun perin kirjoittanut teini-ikäisenä ja jättänyt muhimaan pöytälaatikkoon. Hän kirjoitti tuon tuotoksen uudelleen aikuisiällä asuessaan Ukrainassa. Kirjailija kertoo työstäneensä tekstiä ystävien avustuksella, osittain englanniksi ja osittain suomeksi. Kirja myös alun perin julkaistiin englanniksi. Titaanien aika hyppää miljoona vuotta eteenpäin universumissamme. Maa on titaanien mukaan tuhoutunut. Mikael herätetään henkiin kopiona itsestään ja hän on herätessään jo aikuinen. Lopulta hänet lähetetään Atlantikseen, uuteen maailmaan, jonka titaanit ovat luoneet. Elämä Atlantiksessa on kuin suoraan oppikirjasta. Utelias mieli kuitenkin turtuu tähän nopeasti ja kaipaa uusia haasteita mielelleen. Mikael saa suostuttelun jälkeen titaaneilta aluksen, jolla voi tutkia Atlanti...

Hae tästä blogista