Siirry pääsisältöön

Juhani Aho - Rautatie


 Eli kertomus ukosta ja akasta, jotka eivät olleet sitä ennen nähneet

WSOY, 2017, kovakantinen, 143 s.

Ensimmäinen painos ilmestyi 1884

Juhani Ahon Rautatie on yksi 12 klassikkoa -sarjasta. Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi lukijat saivat äänestä 12 rakkainta klassikkoa WSOY:n 140-vuotisesta historiasta ja nuo teokset julkaistiin juhlapainoksina 2017. Itse löysin tämän kirjan paikallisesta ruokamarketista poistomyynnissä. Kirjaa on painettu 2000 kappaletta, ja omani on numero 353. Kirja on ensimmäinen numeroitu painos, jonka omistan (kirjahullun ihmisen suuria iloja).

Vuoden päivät tuo ehti kuitenkin kerätä pölyä hyllyssä, ennen kuin nyt sen valikoin Helmetin 2021 lukuhaasteeseen luettavaksi. Sijoitankin kirjan kohtaan 30. Kirja on julkaistu kirjoittajan kuoleman jälkeen. Tällä toki tarkoitettaneen oikeasti postuumia julkaisua, mutta itselleni riittää painos aiemmin julkaistusta kirjasta, joka on julkaistu kirjoittajan kuoleman jälkeen. Aiemminkin olen melko väljästi haasteen kohtia tulkinnut, koska itselleni on tärkeintä lukemisen ilo, ei hampaat irvessä itseni haastaminen. Tämä taisi kuitenkin olla kaikista väljimmin tulkittu kohta, joten annan sen itselleni anteeksi. Arvosanaksi kirjalle annan 4/5. Tämä oli toinen lukemani Ahon kirja, ja molemmissa toisaalta lyhyt ja tylsä tarina on onnistuttu muuttamaan mielenkiintoiseksi kirjoitustavalla. Tässä kirjassa minua häiritsi koko kirjan kulkeva murre tekstissä, josta en pidä. Mutta omalla tavallaan se kyllä tässä kirjassa täydensi tunnelmaa ja tarinaa, vaikka olikin epämieluisampaa lukea.

Ei se ehkä usko… vaan jos ei usko, niin olkoon uskomatta!... Sama kai se on, uskooko eli ei…
-Nythän se on Lapinlahdenkin kirkolla rautatie… oletko kuullut?
Mutta Liisa kehräsi niin uutterasti ja rukki hyrisi niin kovasti, ett’ei hän kuullut oikein, mitä Matti sanoi.
-Niin mikä on?
Matti koetti puhua niin välinpitämättömästi kuin voi…
-Rautatie vaan… ovat nyt Lapinlahtelaisetkin rautatien pitäjäänsä saaneet… kuuluvat sen niille sinne tehneen, kun olivat ruunulta pyytäneet ett’eivät tarvitsisi hevosella ajaa mihinkään aikaan, ei kesällä eikä talvella… En tiedä, liekö totta, niin puhuivat…
-Hyvänen aika, elä revi sitä uutta luutaa, jonka vast’ikään panin varteen… onhan sitä vanhempiakin! Mitä sinä siitä revit?
-Piippu on tukkeessa…
Matti oli puhuessaan vetänyt piippunsa tukkeesen ja oli häneltä kesken puheensa tullut sopelle lähtö varpua hakemaan.
 

Rautatien tyylilajia on nimitetty kansalliseksi pienoisrealismiksi. Päähenkilöinä kirjassa ovat ukko ja akka, Matti ja Liisa, jotka viettävät omaa hiljaiseloaan maatilallaan. Matti kuulee rovastilta rautatiestä, jossa höyryllä toimiva rautavaunu vetää muita perässään. Ensin ei ole Matti uskoa korviaan, mutta kun pastori vakuuttaa tarinaa todeksi, palaa Matti hämmentyneenä kotiin Liisallekin rautatiestä kertomaan. Katsomaanhan sitä täytyy lähteä. Kun asemalla kummastellaan rautateitä ja odotellaan junaa, Liisa joutuu toteamaan ruunun väen tylyksi ja kummaksi. Kun juna viimein saapuu, on ihmetys niin suuri, että pakko pariskunnan on liput ostaa ja kyytiin hypätä. Ilman kommelluksia ei junamatkakaan suju ja matka kotiin toiselta asemalta kävellen on pitkä. Kun pariskunta vihdoin on kotona, on matkassa hieman pureksimista, ennen kuin siitä osaa nauttia.

Kirjan loppuun on liitetty Riikka Rossin (dosentti, kirjallisuudentutkija) artikkeli Ahosta ja kirjasta. Artikkelissa Rossi kertoo Ahon matkasta Pariisin maailmannäyttelyyn Eiffel-tornin ensiesittelyyn. Tuota uutta rakennusta Aho kuvailee suhteutettuna sen ympärillä näytteillä olleisiin ihmisten asutuksiin aina kivikaudelta asti. Oivaltavasti Aho huomauttaa, että modernin hienouden huomaa vain vertaamalla vanhoihin ja alkeellisiin. Rossi kuvailee Rautatietä samanlaiseksi kuvailuksi modernista, kömpelön ja alkeellisen seassa. ”Nykyajan lumosta ja pelosta kertoo myös Ahon vuonna 1884 ilmestynyt pienoisromaani…”.

Juhani Aho on alkuaan nimeltään Johannes Brofeldt, mutta vuodesta 1907 Juhani Aho. Aho syntyi Lapinlahdella 11.9.1861 ja kuoli 8.8.1921 Helsingissä. Aho oli ensimmäisiä suomeksi pitkän uran tehneitä ammattikirjailijoita. Hänen kirjailijanuransa kesti noin 40 vuotta. Rautatie oli Ahon esikoisromaani. Aho työskenteli monissa lehdissä ja oli mukana perustamassa Päivälehteä, jonka seuraaja on Helsingin Sanomat. Aho on toiminut myös kääntäjänä ja osallistunut raamatunkäännöskomitean työhön. Useat Ahon teoksista ovat kansankuvausta, niin tavallisesta kansasta kuin sivistyneistöstäkin. Ahon tuotanto on kaikkiaan hyvin monitahoista, mutta sisältää melkein aina realismia. Aho on saanut useita kirjallisuuspalkintoja, valtion kirjailijaneläkkeen, Hänen mukaansa on nimetty teitä, koulu, jne. Kaiken kaikkiaan Ahon kirjallinen tuotanto on kautta aikain ollut merkittävä koko kansalle, ja kirjailijana hän on ansainnut klassikon tittelin, siinä missä monet hänen kirjoituksensakin. Ahosta on tehty 1921 Juha-niminen elokuva, josta on vuosien varrella tehty kolme uutta versiota (viimeisin Aki Kaurismäen 1999).

Lähteet:

https://www.adlibris.com/fi/kirja/rautatie-9789510425374?gclid=Cj0KCQjw-NaJBhDsARIsAAja6dN8zVPOB_cyPx464MmgxCxgVEYIqvCcxHGzCfLmBBNFKUicJEpOHCsaAgy-EALw_wcB

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rautatie_(romaani)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Juhani_Aho#Teokset

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Adonis Fabio - Vihreän siirtymän kultti

H. C. Hammerbergin tutkimuksia Icasos, 2024, näköiskirja, 206 s. Teos kiinnitti kustantajan uutuusluettelossa väkisin huomioni. Jo pelkästään kirjailijanimi kuulosti niin röyhkeältä vitsiltä, että sisällön on pakko olla yhtä hulvatonta. Kun vielä esittelytekstissä kerrotaan kirjan sisältävän riemullisen huonoa huumoria, olin myyty. Taidolla muokattu kirjailijakuva suorastaan pakotti lukemaan tämän. Vihreän siirtymän kultti on siis huumorin täyteinen dekkari. Tai ehkä tätä voisi kuvailla pikemminkin dekkarin parodiaksi. Meno on äärettömän lennokasta, erittäin epärealistista ja räävittömän huonolla huumorilla varustettua. Toisin sanoen teos rikkoo kaikkia hyvän maun rajoja ja jättää lukijalle sellaisen ymmyrkäisen ilmeen huulille, joiden välistä voi jopa kuulua vaimea öööö… Yhtä kaikki, H. C. Hammerbergin tutkimukset ovat kaikista edellä luetelluista syistä ehdottomasti lukemisen arvoisia. Jos Juha Vuorisen Juoppohullut ja DikDekit sai sinut hihittelemään hulluna, tää on just sua var...

Pirjo Toivanen - Rooleja vai rakkautta?

  Stresa, 2022, pehmeäkantinen, 267 s. Kirja on saatu arvostelukappaleena kirjailijalta. Tapasin Toivasen Helsingin kirjamessuilla Stresan osastolla ja kun keskustelussa tuli esiin kirjablogini, hän tarjosi myynnissä olevaa kirjaansa arvosteltavaksi. Sain kirjan omistuskirjoituksella signeerattuna! Kirjailija itsessään oli minulle täysin uusi tuttavuus, joten en ollut varma, mitä kirjalta odottaa. Kansikuvasta saatoin päätellä, että ainakin pääsen matkalle ulkomaille, mutta en osannut paikallistaa edes sitä, että mihinkä. Päädyin Italiaan, mutta myös Kuubaan. Koska osa ajasta ollaan Kuuban Havannassa, sijoitan kirjan Pohjoiseen lukuhaasteeseen 2023, kohtaan 4. Merelliseen ympäristöön sijoittuva kirja . Jälleen kerran tämä ei ihan täysin ehkä vastaa haastekohtaa, koska merta ei juurikaan kirjassa mainita muutoin kuin laivareittinä, mutta tämä nyt kuitenkin riittää itselleni. Pääasiallisesti kirjassa ollaan Italiassa, Milanossa ja Stresassa. Päästään piipahdukselle kyllä myös Mia...

Anssi Kullberg - Titaanien aika

  Books on Demand, 2022, pehmeäkantinen, 674 s. Titaanien aika aloittaa scifi-trilogian jykevällä teoksella, jonka lukeminen otti hieman aikaa. Kiinnostava fakta kirjasta on se, että kirjailija on tarinan osia alun perin kirjoittanut teini-ikäisenä ja jättänyt muhimaan pöytälaatikkoon. Hän kirjoitti tuon tuotoksen uudelleen aikuisiällä asuessaan Ukrainassa. Kirjailija kertoo työstäneensä tekstiä ystävien avustuksella, osittain englanniksi ja osittain suomeksi. Kirja myös alun perin julkaistiin englanniksi. Titaanien aika hyppää miljoona vuotta eteenpäin universumissamme. Maa on titaanien mukaan tuhoutunut. Mikael herätetään henkiin kopiona itsestään ja hän on herätessään jo aikuinen. Lopulta hänet lähetetään Atlantikseen, uuteen maailmaan, jonka titaanit ovat luoneet. Elämä Atlantiksessa on kuin suoraan oppikirjasta. Utelias mieli kuitenkin turtuu tähän nopeasti ja kaipaa uusia haasteita mielelleen. Mikael saa suostuttelun jälkeen titaaneilta aluksen, jolla voi tutkia Atlanti...

Hae tästä blogista